2021 > 11

Här står alla skådespelare uppradade för att tacka för sig.

Måndag: Plaza
Block1: Boxkliv med säck på axlar 12kg. Utfallsteg säck på axlar.
Block2: Hantelflyes och biceps curl 5kg hantlar.
Block3: Fällkniven med coreboll. Crunch med coreboll.
Block4: Chins med assistans och rodd.

Det var veckans träning. Mer träning har det inte blivit av. Det har varit en konstig vecka med brutna rutiner och det förstör mitt flow. Försökte komma iväg idag men orken fanns inte. Det är egentligen dessa dagar som jag behöver komma iväg – för nu byggs stressen och ångesten på mig. Det kommer ske en stor förändring som kastar om alla rutiner och det stressar mig. Min coping strategi är att ge platt fall. Alltså att släppa allt och bara följa med, det gör mig lite mer passiv men vet inte hur jag ska hantera det annars.

Så var det med de. Få se hur kommande träningsvecka kommer att se ut. Nu kommer jag behöva ”träna själv” snart. För mina arbetstider förändras och avståndet till arbetet med. Kommer inte kunna gå på de pass som jag brukar gå på förmiddagarna.

Förra lördagen gick jag på min allra första musikal. Det var mycket trevligt och de som uppträdde var riktigt bra. Handlingen hade ett fint budskap och det var kul att få se en vän uppträda. Bra! Imponerad över deras sång. Tänk om man kunde sjunga så bra!

Nu har jag fått ett heltidsarbete (tillsvidaretjänst) som känns bra. Nu kan jag känna en trygghet i ekonomi och hur mina dagar kommer att se ut framöver. Förutsägbarhet är viktigt för mig. Wish me luck!

Denna person var mycket bra och hade inlevelse i sin roll. Teatern påminde lite om Alice i underlandet.
Läs hela inlägget »
Foto: gammal bild på maj när hon ska hålla ett boxpass

Jag har svårt att överblicka mina veckor och blir då tacksam över att kunna gå på dessa gruppass. Det hade inte blivit någon träning för min del den här hösten om gruppassen inte hade funnits. Gruppassen aktiverar hela kroppen på ett effektivt sätt under en kort tid. Det är skönt att kunna komma till ett pass och inte behöva fundera på upplägg och det minskar min stress. Just nu så passar det här mig perfekt.

Måndag: Plaza
Kommer bara kunna delta på detta pass en gång till och sedan behöver jag träna på egen hand. Byter arbetsplats snart (inom samma yrke) och kommer inte hinna att köra detta pass innan arbetet börjar. Passet var tungt trots lätta vikter. Det blev tungt för att övningarna krävde fokus, teknik och rörlighet. Kommer inte ihåg andra övningen i första blocket, men tror det var knäböj.

Block1: Box – kliv. Knäböj (?)
Block2: Push press. Ryck-knäböj.
Block3: Vindrutetorkaren med coreboll. Crunch.
Block4: Chins med assistans. Rodd i remmar.

4 set på vartdera blocket.

Onsdag: Core & Spinning.
Jag håller mina två klasser i veckan och kör precis lika hårt som mina deltagare. Jag blir svettig och mycket trött efter passen. Det är skönt att kunna köra slut på kroppen och känna sig nollställd för en stund.
 
Söndag: Core, spinning & box.
Denna söndag har inte varit helt optimalt gällande energifördelning. Helgerna har varit fullspäckade med saker. Det gör mig trött och sliten. Ska försöka att inte planera in så mycket på helgerna framöver. Svårt är det eftersom det bara är då man hinner göra något roligt. Jag hann inte med någon träning varken torsdag, fredag eller lördag. Av tokig planering så blev det både core, spinning och box på en och samma dag.

Jag höll två instruktörspass för de behövde vikarie. Två timmar efter så deltog jag och min partner på ett boxpass. Det var superkul! Det är så kul att få kunna träna med någon som är på samma nivå både i motivation och styrka. Jag var redan trött från mina egna instruktörpass så det märktes under detta pass. Är glad över att boxpassen har börjat igen och planerar på att försöka gå på dem framöver.

Nästa vecka kommer det vara svårt att få till träningspassen. Förhoppningsvis kan jag försöka skrapa ihop tre pass även om de hamnar på helgen. Hur kommer din träningsvecka att se ut? 

Läs hela inlägget »
Foto: En bild på min älskade tova.

Hela förra veckan blev det en oplanerad veckovila. Inte ett enda pass blev till (förutom mitt instruktörspass core). Det var för att veckan inte såg ut som den brukar göra och minsta lilla avsteg från mina rutiner, så blir det svårt för mig att upprätthålla min träning. Hälften av veckan gick till att planera och förbereda inför min födelsedag. Avstod för att köra ett tidigt morgonpass och kände att det var ett fel beslut. Villhöver mina träningspass.

Måndag: Plaza
Block1: Marklyft + Plankan med hantelflyes
Block2: Hantelpress på bänk + rumplyft
Block3: Utfall bakåt Kettlebell i rackposition + gorilla rodd.
Block 4: Chins med assistans + vindrutetorkaren med vikt.

Fokus denna gång var att köra tungt. Du skulle inte hinna fler än 10 repetitioner 25 sekunder. Om man klarade av det så var det för lätt. Jag lastade på 60kg på marklyft och försökte sedan ta de tyngsta alternativen på de andra övningarna. Det var supertungt – min kropp var nog helt slut från helgens födelsedagsfirande. Jag lade på en liten tre kilohantel mellan fötterna när jag gjorde vindrutetorkaren och vilken skillnad det blir. Det blev SUPERTUNGT. Nu några dagar senare så har jag träningsvärk i hela kroppen. Så, det var nog ett bra pass!

Onsdag: Spinning och Intense core
Vid detta pass så var det även licensfilmning för spinningen. Få se om jag blir en godkänd spinningsinstruktör. Det skulle kännas superkul att verkligen lyckas med den – men har inte jättestora förhoppningar. Jag är BRA, men det är detaljerna som styr ifall jag blir godkänd eller inte. Det var ett ganska lugnt spinningspass där jag mer hade fokus på att försöka få allting så bra som möjligt. Jag håvade in en deltagare till mitt corepass. Passet börjar bli ganska lätt för mig nu så är inte så mycket till träning längre. Var mer coachande till min deltagare.

Torsdag:  Indoor Walking intervall
Det finns olika instruktörer som leder detta pass och denna gång var det en som jag tycker om som ledare. Han är väldigt tydlig, har bra energi och behaglig röst. Tyvärr är hans pass jättetidiga i övrigt så hinner inte på dem. Försöker balansera kondition och styrka så det inte blir för mycket högintensivträning. Mår inte bra av det heller, haha… men just idag var det exakt det jag behövde för mitt mentala välbefinnande.

Passet startade med en uppvärmning och därefter var det två pyramider med 3 minuter som den längsta därefter trappades tiden ner i olika motstånd och intensitet. Efter pyramiderna var det 3 finaler med 1,5 minut med fullt motstånd. Hade väldigt mycket annat i skallen samtidigt så var svårt att fullt fokusera på passet, men det gav och var behövligt ändå.

Fredag: skivstång   
En mycket trött kropp var detta (och nu vet jag anledningen till varför) när jag körde passet. Lastade på mer vikter än vad jag brukar göra så det var en utmaning genom hela passet. Hade 15 kg som tyngsta vikt genom de flesta övningar. Vi går igenom hela kroppen och har som mest träningsvärk i bröst och armar.

En bra träningsvecka ändå, även om energin var låg. Hur var din?

Läs hela inlägget »
loading...

Jag anordnade ett träningsevent som ett firande för min 30 års dag. Det har varit uppladdning hela veckan lång och det blev en intensiv helg. Jag är så tacksam för alla som ville komma och fira mig. God frukost med tårta. En kväll med middag och Stand up. En söndag med boxklass och smörgåstårta. Det är få som har sett min instruktörsroll och att få dela den sidan av mig med mina vänner kändes som ett fint sätt att fira min födelsedag på. Det blev väldigt lyckat. Jag är nu helt slut och känner att det räcker med att fylla år nu på ett tag. Behövs inget mer nu. Haha… har blivit så bortskämd av min familj och vänner med smicker så det räcker och blir över. Jag känner att jag nu har klivit över gränsen från ungdom till vuxen.

Stort tack till alla som uppmärksammade min dag <3

Läs hela inlägget »
Foto: En gammal bild på mig från gymmet.

Det blev samma upplägg som förra veckan när det kommer till gruppasset ”Plaza” och samma styrkecirkel som för två veckor sedan ”blötdjuret” – men träning brukar vara ganska lika hela tiden och det är oftast rep, set och intensitet som förändras. Jag tycker om när saker är på rutin. Det var en okej träningsvecka och det roligaste passet var indoor walking.

Måndag: Plaza
1 blocket: Knäböj med 50kg. Knäböjshopp utan vikt. Bergsklättraren med rotation.
2 blocket: Utfall bakåt med 2 kettlebell rack-position. Utfall framåt med 1 kettlebell rack-position. Situp med kettlebell.
3 blocket: Sittande axelpress med hantel. Armhävningar. Bicepscurl med hantel.
4 blocket: Marklyft med 50kg. Höftlyft 50kg. Fällkniven med 10kg.

Torsdag: Indoor Walking
Det var ett bra pass som fick mig att svettas ordentligt. Bra musik och instruktören var bra på att motivera gruppen för att fortsätta hålla ett högt tempo. För mig är det musiken som får mig att orka fortsätta hålla ett högt tempo med stöd av instruktören. Jag brukar oftast blunda och bara köra så hårt som min kropp tillåter mig och våga hålla kvar när det känns tungt. Intervallerna var bra fördelade och i olika positioner. Jag tycker bäst om position tre då man inte håller i stavarna utan man ”springer”.

Indoor walking var den enda träningsform som jag klarade av att träna efter min graviditet utan att få ont i ryggen. Hade mycket komplikationer efter min förlossning och det tog mig två år att träna bort smärtan i ryggen. Är tacksam för att indoor walking finns! Det är en bra träningsform som är skonsam och det närmsta du kan komma löpning utan att springa.
 
 
Lördag: Blötdjuret
Jag körde detta program för någon vecka sedan. Armhävningarna är det som är tyngst att genomföra. Jag glömde även denna gång att använda ett gummiband för att göra övningarna tyngre. Ändrade sidoplankan lite för att få en annan typ av belastning på magmuskeln. Snabbt och enkelt pass att genomföra.

Block 1:
Armhävning med benlyft 12 st.
Rygglyft med crawl 12 st.
Jumping jacks 12st.
Sidoplankan med rotation 12st/sida
x3

Block 2:
Bred armhävning 12st.
Båten 12st.
Krabban 12st.
Fallskärmshopparen 12st.
x3

Läs hela inlägget »
Foto: Maj springer 100m

Det var under ett utvecklingssamtal med min klasslärare i femman som min lärare tryckte på att jag borde börja med friidrott. Han hade lagt märke till att jag var snabb och explosiv på idrotten. Den dagen följde jag med en klasskamrat till en friidrottsträning och efter det var jag fast. När jag var 11 år började min friidrottskarriär, mitt träningsliv. Jag är evigt tacksam för min lärare.

Jag började i Östersunds GIF och tränade två gånger i veckan till att börja med. Träningsdagarna utökade allteftersom jag blev äldre. Den bästa tiden jag hade med min pappa var när han skjutsade mig till träningen. Vi kunde prata och jag fick hans fulla uppmärksamhet. Ganska snabbt kom jag in på att börja tävla och redan första sommaren efter jag börjat med friidrott deltog jag på min första tävling. Jag sprang 80m och kom på tredje plats. Några timmar senare var det 200m. Jag hade inte hunnit införskaffa mig några tävlingskläder ännu och sprang med trasiga gympaskor, svarta shorts och en bamse tröja (hej tönt). Men av min stora förvåning så vann jag den distansen. Fick min allra första guldmedalj och efter det samlades dem på hög de kommande åren. Jag var en av den bästa sprintern i Norrland.

Jag blev äldre och mycket annat kom i vägen. Min hemmaklubb var Östersunds GIF men efter att jag flyttade ner till Stockholm hamnade jag hos en ny friidrottsklubb, Tureberg IF. Jag hamnade hos en av de bästa klubbarna i Stockholm. Blev snabbare än någonsin! Kom med på Sverigestatistiken bland snabbast i Sverige. Gjorde personbästa efter personbästa. På distansen 60m utvecklades jag från att ha sprungit 8.19 sekunder till sista SM med att springa 7.80sekunder.

Friidrottskarriären har varit som en berg- och dalbana. Jag var som mest aktiv mellan 12–16 år Jag gjorde uppehåll med friidrotten och började köra annan typ av träning. Nu kommer vi in i en annan del av mitt träningsliv som var startskottet för gym och gruppträningskarriär. Step in var det allra första gym som jag tecknade medlemskap på. Jag började som dansinstruktör för barn och fick upp intresset att gå på gruppass.

Step in låg precis nedanför min lägenhet (ett av de bästa gymmen jag varit på) och de erbjöd massa olika typer av gruppträningspass. Jag gick regelbundet på box, core och spinning. Det var en instruktör som fick mig att vilja bli boxinstruktör själv. Han pushade mig, såg mig och stöttade mig. Då var jag bara en osäker tonåring. Är glad för hans pass!

Jag gick regelbundet på box, core och spinningklasser på Step in-gymmet. Det var en gruppträningsinstruktör som var riktigt bra som höll i boxklasser. Han tog ofta upp mig på scenen för att agera assistent. Han stöttade mig, såg mig och pushade mig. På den tiden var jag bara en tonåring med höga prestationskrav. Det var tack vare honom som fick mig att vilja bli gruppinstruktör själv. Mina favoritgruppass är box, spinning och core!

2011 flyttade jag ner till Stockholm för att försöka förverkliga min dröm om att bli personlig tränare. Att bli gruppinstruktör var även det en stor dröm. Jag utbildade mig på World class och sökte jobb på fitness24seven år 2013 – och är än idag instruktör hos dem. Att jag fick jobbet som instruktör är ett utav mina stoltaste ögonblick i livet.
Intresset för träning och hälsa ökade allteftersom och jag ville gå fler utbildningar inom området. Förutom att jag utbildade mig till personlig tränare, gruppinstruktör så utbildade jag mig även till hälsopedagog år 2015 och i samband med utbildningen kunde man bli certifierad massör. Jag tröttnar aldrig på att kompetenshöja mig själv inom träning och hälsa och har drömmar om att bli löpcoach, tyngdlyftningscoach och samtalsterapute.

Under tiden jag utbildade mig till hälsopedagog började jag med styrkelyft och tyngdlyftning. Jag tycker om att gå all in med saker och började även tävla lite smått inom styrkelyft. På min andra tävling så gjorde jag dessa resultat som även är mina personbästa. Knäböj: 145kg. Marklyft: 135kg. Bänkpress: 82kg.

Det är många år utav träning och jag kommer alltid träna på ett eller annat sätt. Träning och hälsa är verkligen något som jag har fastnat för och det betyder allt för mig. Det är det jag vill göra med mitt liv, förmedla till andra. Det är min mening med livet. Det jag älskar allra mest att träna är tyngdlyftning och sprintlöpning, även om jag ägnar mig åt mycket annan träning för att det är bra med variation!

Läs hela inlägget »