Foto: Maj ska göra en stöt.

Jag har inte uppdaterat bloggen men träningen har fortsatt ändå. Jag har lyckats hålla mig till 3 – 4 pass i veckan sedan vecka 32. Jag har kommit tillbaka till mina träningsrutiner och det går bra tack vare mina arbetstider. Att få träna på förmiddagarna är guld för mig. Jag och min träningspartner har kommit igång med söndagsträningarna nu och det känns jättebra! Då kommer söndagar vara min favorit träningsdag. Vi kör på samma linje med att köra tyngdlyftning.

Onsdag
Mycket tacksam över att mitt gym erbjuder audio träning via deras träningsapp. Det gör mina löppass mycket roligare. Jag kommer att växla mellan tre – fyra löppass som de har förinspelat med en coach. Det funkar superbra för mig.

  • Löpcross 45 minuter
  • Wogging 55 minuter
  • Intervall träning 45 minuter
  • Jogging Yoga 55 minuter.
     

Denna vecka testade jag att springa intervallerna. Det är ett roligt men tufft pass. Jag behöver bara hitta en bra slinga att springa så att det blir ett bra flyt med intervallerna.

Torsdag
Jag växlar mellan två olika styrkepass. Ena veckan fokuserar jag på ben och andra veckan fokuserar jag på rygg.

  • Skivstångsrodd stående, 50kg 8.x3
  • Smala chins i maskin, 41kg 8x3
  • Enarmsrodd, 22 kg/hantel 8x3/sida
  • Jorden runt, 1,5 kg 6varv3/sida
  • Walk planka, 6varvx3
     

Söndag
Det roligaste passet för veckan var detta tyngdlyftningspass. Det var dock svårt och mycket tufft då vi har haft ett långt uppehåll under sommaren.

  • Ryckbalans, 20kg 5x3
  • Ryckknäböj, 35kg 5x3
  • Ryck från höft, 30kg 3x5
  • Överstöt, 40kg 5x3
  • Knäböj bak, 60kg 6x5
  • Upphopp box 4x4
     

Jag känner mig lite ringrostig när det kommer till att lyfta. Behöver påminna kroppen om rörelserna. Jag är ganska tight i höfterna som gör att kroppen inte vågar komma i rätt position i ryck. Så behöver öva på rörligheten för att göra det mer bekvämt att hamna i position. Men förutom det så sitter styrkan och explosiviteten. Och det hela blir så mycket bättre när jag har min träningspartner med mig.

Vi hörs nästa vecka!

Läs hela inlägget »
Foto: Jag i skogen

Nu är semestern över och det är dags att återgå till arbetet. Det har varit en bra semester trots att den har varit intensiv. Jag har lyckats hålla energin uppe. Träningen har varit lidande hela sommaren och det ska bli skönt att få komma tillbaka i mina träningsrutiner igen. Har alltid en förhoppning om att inte falla ur träningsrutierna så fort förutästtningarna förändras, för det är katastrof för mitt mående. Men resten av samhället vill gärna ha semester och då ska INGA RUTINER följas. Detta är en stor stressfaktor för mig. Jag har överlevt denna sommar också. 

Idag blev det gymmet. Ett lättare pass och styrkan är fortfarande där. 

Höftlyft med stång 5x3 - 50, 70, 90kg (ökning 20kg) 
Enarmsrodd 5x3 - 20kg hantel. 
Enbensmarklyft 5x3 - 24kg hantel (ökning 4kg) 
Smala hantelpress 10x3 - 20, 18, 16kg hantel 
Hantelrodd med stöd 5x3 - 40, 45kg (ökning 5kg) 

Kommande vecka kommer jag att börja lugnt med endast gruppass som träningspass. För att sedan nästkommande vecka köra mitt egna upplägg. Håll tummarna att min träningshöst blir bra. Jag har inte så mycket mer att skriva. Det ska bli kul att få börja uppdatera om min träning igen. 

Hur har din träningsommar varit? 

Läs hela inlägget »
Foto: google

Den bästa årstiden för mig är våren. Dygnsrytmen är perfekt, värmen är precis lagom, inga insekter har vaknat ännu, inga stora blaffiga buskar eller växter klänger på en. Det är samma rutin i vardagen som på arbetet. Man kan träna utomhus och folk är allmänt mer glada och ser framemot sommaren. Jag mådde fruktansvärt bra för en månad sedan. Både kosten och träningen gick bra, hade bra med energi. Lite för mycket energi så att den kändes ostadig. Det var som att jag balanserade på en tråd, att när som helst skulle jag ramla, och nu är det sommar. Jag har stolt berättat att våren är min favoritårstid, men att sommaren också är den värsta. 

Nu är det sommar. Alla insekter har vaknat. Alla buskar och växter breder ut sig och klänger. Det är ljust nästan dygnet runt så sömnen blir lidande. Det är en förändring i människors energi och beteenden. Det finns en förändring i samhället där öppettider och utbud förändras. Jag har svårt att hänga med i tempot. Det fina med sommaren är att när man kommer hem från arbetet är det fortfarande ljust och man har energi till att umgås med familjen. Men rastlösheten och ångesten över alla brustna rutiner och hitta nya är energikrävande. 

Jag har försökt att träna en till två gånger i veckan de senaste veckorna. Det finns inte så mycket att uppdatera om träningen då. Jag har kört ett styrkepass, löppass och boxpass den senaste veckan. Förhoppningen är att komma tillfreds med sommaren och återkomma till bra rutiner.

Läs hela inlägget »
Foto: Tränat i en lada.

Jag var sjuk en vecka och sedan var det förberedelser inför student, därefter förändring i arbetsschema så det har inte blivit någon träning. Det känns i hela mig och det här med att falla ur rutiner är förödande. Jag ska försöka komma igång med träningen utan att det tar flera månader att hitta tillbaka i rutinen. När jag tränar så känns det som att jag kommer framåt och när träningen uteblir så känns det som att mitt liv står still. . Nu på måndag ska träningen köras på igen och förhoppningsvis hänger kosten på ett bra sätt också. Jag har inte så mycket mer att säga än att jag ska försöka komma på banan igen.

Läs hela inlägget »
Etiketter: veckans träning22
Foto: Studentmottagning
Foto: Cirkus Olympia

Nu finns det tid att landa efter en fullspäckad helg. Det är en ny vecka och äntligen är kroppen frisk efter en lättare förkylning i två veckor. Känns tråkigt att varit borta från träningen så ”pass länge” – hade ett bra flow. Både med maten och träningen. Det bara fallerar och det känns som att jag alltid startar om från noll. I söndags så avverkade vi ett tyngdlyftningspass, gick sådär. Hoppas på att komma tillbaka till bra rutiner igen.

Det har hänt mycket den här helgen. Cirkus, studentmottagning, möhippa och begravning för min hund. Mycket intryck och det tar ett tag för mig att smälta allting. Jag känner dock en stor tacksamhet för allting. Det var en fin studentmottagning som nu snart blir förevigad med en liten studentfilm (håller på att klippa den nu). Fick äran att få vara med och planera en möhippa till min vän som snart ska gifta sig. Det var jättekul och vännen blev glatt överraskad. Efter allt firande tog vi tiden till oss att göra en fin begravning för min hund Tova. Nu har hon en fin plats i trädgården där jag alltid kan minnas henne.

Innan helgen så hann vi även med cirkus. Var coolt att se alla cirkusartister. Jag tyckte om att deras akter var långa. Roligast var nog att få se katterna göra trix.

En kort update om livet. Nu hoppas jag på att min träning kan få fortsätta ostört.

Läs hela inlägget »
Etiketter: vardagstrams
Bilder används under Creative Commons från A Guy Taking Pictures