Veckans träning(21): Grönt kort för klätterkurs.

Foto: Maj kommer på att man inte kan klättra utan utrustning.

Jag har haft en fullspäckad långledighet och nu kommer energibakfyllan. Lätt frustration, ångest och stress. Nu gäller det bara att få återhämta sig så man orkar med veckan som kommer. Jag återhämtar mig genom att få sitta framför datorn och skriva av mig. Städa mitt hem, planera min vardag och vara ensam. Snabbt som möjligt återgå till vanliga rutiner. Jag ska försöka ta grönt kort för klättring, så att jag kan toppsäkra och klättra på de höga väggarna. Då orkade jag inte med att också försöka få till ett tyngdlyftarpass i söndags kväll. Denna vecka blev det bara tre pass avklarade av fyra. Det får vara ok.

Måndag:
Sumomark. 8x3 80kg (5kg ökning)
Push press. 8x3 50kg (5kg ökning)
Hantelrodd bänk. 16kg (2kg ökning)
Pullover. 18kg (2kg ökning)

Jag känner mig stark och det är roligt att kunna öka i varenda ökning. Det går sakta men säkert framåt. 80kg i sumomark kändes mycket enklare när jag tog på mig mina remmar. Har haft som princip att endast använda remmar när jag är över 100kg, men tänker att det inte spelar någon roll. Jag ska ändå inte tävla i styrkelyft och vill mest bara kunna få kontakt med rätt muskler och köra på utan att oroa mig för greppstyrkan. Man får göra lite som man vill, faktiskt.

Onsdag:
3 tredje veckan på Försvarsmaktens träningsapp. Jag var nere på löparbanorna för att springa mina intervaller. Min kondition är verkligen inte på topp. Så intervallerna blev inte snabba. Skäms lite, men fortsätter jag köra på så kommer jag att bli bättre. Kunde inte köra snabbare än vad jag gjorde där och då.

Uppvärmning:
1 km lågintensiv löpning.
1 km medelintensiv löpning.
+ löpskolning. Stegringar.

Intervaller:
200 m högintensiva intervaller vila 1 min
300 m högintensiva intervaller vila 1 min
x4

Nedvarvning:
1 km lågintensiv löpning.
Jag åkte sedan till gymmet för att avsluta träningsprogrammet med magträning.

Magexpress.
Crunch 12 rep/ Sågen 12 rep.
Omvänd crunch 12 rep/ Bergsklättraren 12 rep.
Cykelcrunch 12 rep/ Vindrutetorkaren 12 rep.
x2

Fredag:
Startade vid gymmet och sprang sedan en runda på 5 km. Sprang till centrum och sedan tillbaka. Jag hade bra tempo de två sista kilometrarna. Innan var det ganska segt. GPS strulade så vet inte riktigt om sträckan blev exat 5 km och om tiden stämmer. Men enligt appen så blev tiden 31 minuter. Det var rätt skönt att springa på. Jag hann även springa hela loppet utan att det började regna.

När jag kom tillbaka på gymmet försökte jag köra ett knäböjspass. Jag gjorde ett varv på varje cirkel och därefter lade jag ner försöket. Körde rörlighet efteråt.

Det var veckans träning. Jag har varit fysiskt aktiv genom att rensa och fixa i trädgården, samt klättra upp och ner på en vägg för att lära mig hur man säkrar, och faller från en klättervägg. Det blir bara två – tre pass denna vecka som kommer, då vi kommer ha examination i klätterkursen i helgen.

Hur har din långledighet varit (om du har haft det)?

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer