Veckans träning(3): Att hålla sig frisk, skadefri och motiverad.

Foto: Tränar med en busoboll

Jag lyckades att få till två träningspass av fyra denna vecka. Så fort en rutin rubbas så fallerar allt för mig. Men det är inte hela världen men nu känns det inte så bra – för kroppen är rastlös. Har haft ont i ryggen sedan torsdag och därför har jag avstått från att köra ett till tyngdlyftningspass. Räddningen skulle bli step, men tyvärr inställt idag och då blir det svårt att ta sig iväg. Det är alldeles för många på gymmet kvällstid (försöker träna när det är lite folk, hålla avstånd och så vidare) och det blev en söndagskväll hemma. Bra, men lite ångestfylld.

Måndag, tyngdlyftning
Ryck-knäböj 5x3 20kg
Ryckbalans 5x3 25kg
Ryck från höft 3x5 20kg
Stöt 5x3 35kg
Knäböj fram 6x5 45kg
Boxhopp, kroppsvikt.

Ska försöka höja 2,5–5 kg/veckan på knäböj eftersom det är en övning som går att höja ganska direkt. De andra övningarna kräver mer invänjning. Bra pass för övrigt. Kompletterade med gummibandsövningar för rumpan.

Torsdag, löpning
Spring 10sek. Vila 10sek.
Spring 20sek. Vila 20sek.
Spring 30sek. Vila 30sek.
Spring 40sek. Vila 40sek.
Spring 50sek. Vila 50sek.
Spring 60sek. Vila 60sek.

Serievila 3 minuter. Allt detta tre gånger.
Högintensiva intervaller är en riktigt bra för mig (även om jag stressar kroppen och belastar den hårt) så försvinner all ångest och stress för ett par dagar. Jag behöver fylla på regelbundet så känslan håller i sig. Jag började med en hastighet på 13 därefter 14 och sista serien 15 på löpbandet. Det kändes väldigt bra i kroppen. Kände mig stark. Men tyvärr kom det smärta dagen efter och behöver vila upp mig.

Kompletterade med magövningar och rumpövningar med gummiband. Det blev inte jätteseriöst eftersom jag inte riktigt förstod vad övningarna var för något. Det fanns ingen core boll som var tillgänglig och så vidare.
Måndagspasset gick bra. Löpningen gick bra. Tyvärr fick jag inte till de två sista passen. Tänker att jag får köra mer rörlighet i veckan så det onda i ryggen släpper.

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer