Mitt träningsår 2021 och kommande 2022

loading...

2021
Jag tror att min träningsstart för 2021 var bra – tränade mycket hemma med våra inköpa träningsredskap. Jag orkade hålla igång ett par månader för att sedan tappa träningen helt. Min arbetssituation var mycket stressande som gjorde att träningen inte hanns med. Jag började följa ett träningsprogram från försvarsmaktens träningsklubb i juni. Det fick mig att träna regelbundet i flera veckor och det kändes riktigt bra. Programmet var under tolv veckor och det var mycket löpning och styrka med den egna kroppen. Det var kul och smidigt. Jag längtade verkligen till varenda löppass. Mådde superbra under sommaren.

När sommaren var över så blev gruppträning min räddning. Jag hade ingen motivation överhuvudtaget att träna på egen hand. Jag pysslade ihop träningstillfällena med hjälp av olika gruppass och försvarsmaktens träningsprogram. Jag höll både spinning och core en gång i veckan som jag räknade som ett pass. Lyckades hålla tre pass i veckan under många veckor.

Totalt blev det 23 veckor och 69 pass tränade från juni – december månad. Bra kämpat av mig!

2022
Jag har kämpat mycket med min träning – bara av att försöka upprätthålla en fungerande rutin. Det har hänt så mycket de senaste åren och träningen är någonting som håller mig flytande och år så himla rädd för att tappa den. Jag har analyserat vad som har gått snett med min träning (där det går långa perioder utan träning) och kommit underfund med en del saker.

  • Jag behöver ha ett arbete med fasta arbetstider.
  • Jag har som mest träningsmotivation på morgonen (ifall jag ska träna på egen hand) om jag går på ett gruppass är det lättare att komma iväg senare på kvällen.
  • Plötsliga förändringar som rubbar mina rutiner gör att jag får svårt att komma på banan igen.
  • Jag blir uttråkad av att träna styrketräning som har till syfte till att bygga muskler.
  • Jag orkar inte träna tungt mer än tre dagar i veckan.
  • Jag behöver känna att träningen är rolig.

Mitt kommande träningsår kommer att bestå av två saker: Träna det som är roligt. Bygga en starkare rumpa!

Jag kommer att träna tyngdlyftning på egen hand med hjälp av färdiga program. Jag älskar att träna tyngdlyftning för att det får mig att känna mig stark och häftig. Kommer komplettera träningen med att enbart fokusera på att bygga en starkare rumpa. Att ha en stark bål och rumpa är viktig för den totala kroppsstyrkan. Har du en stark bål och rumpa kommer du kunna hoppa längre, springa snabbare, lyfta tyngre och så vidare. Har suttit alldeles för mycket detta år så att min rumpa blivit mindre. Detta blir också som ett testkan jag med målmedvetenhet uppnå detta?

Jag kommer en gång i veckan träna högintensiva intervaller. Jag älskar att springa snabbt för att det ger mig en sådan kick i hela kroppen. Jag mår som allra bäst när jag får vara explosiv i min träning. Det kickar igång mitt adrenalin och dopamin! Jag kommer också ha ett ”valfritt” pass varannan vecka där jag får träna vad jag vill. Vill jag boxas, gör jag det. Vill jag dansa, så gör jag det, vill jag simma så gör jag det och så vidare. För att hålla motivationen uppe!

Mitt upplägg:
2 styrkepass och 1 löppass i veckan. Det blir tre tunga träningspass i veckan. Blir det ett fjärde pass av något som lockar så är det en bonus.

Det är viktigt att analysera och fundera på vad som inte fungerar och hitta strategier för att ta sig framåt. Hoppas att dessa förändringar kommer behålla min motivation till träningen och att mina mål uppfylls. Vid bakslag kommer jag vända mig till försvarsmaktens träningsprogram och gruppassen på mitt gym. Det viktigaste är ATT JAG RÖR PÅ MIG – för jag mår bokstavligen skit om jag inte gör det. Förutsättningarna är bra – det enda som hindrar mig från att träna är om jag blir sjuk eller skadar mig.

Hur ser ditt kommande träningsprogram ut?

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer