Veckans träning (42): Kondition och styrketräning 

Foto: En suddig bild på mig.

Jag har genetiken på min sida när det kommer till att bygga muskler och vara stark och det är något som jag vill kunna ta vara på. Men min träning har alltid varit en ”jojo-träning-relation” det slutar alltid med att den kraschar. Jag tappar motivationen eller så blir kroppen sjuk. Har försökt komma underfund med vad det beror på – för min kropp mår inte bra av långa perioder utan träning. Men jag har också svårt för att bli starkare, snabbare, uthålligare. Min kropp orkar inte prestera.  Jag vill att träning ska kännas kul, motiverande och ge resultat. Men träning som ger resultat är inte det min kropp eller mentalitet orkar med.

Jag har insett att jag INTE ORKAR 3 tunga styrkepass plus ett högintensivt pass i veckan. Jag vet att jag klarar av mycket om jag bara får ta det i min egen takt. Om saker och ting får gå i den ordning som min hjärna har bestämt sig för. Men att konstant leva i ett tempo som inte är min egen rytm förstör mig. Jag lever med en konstant stress och det tar ner allt arbete jag gör med min hälsa. Allt spelar roll – vartenda val man gör för sin egen hälsa – spelar roll – men jag kommer aldrig ta mig hela vägen om den här stressen fortfarande finns kvar och äter upp mig.

Just nu är det bara lätta styrketräningspass med egen kroppsvikt. Det är gruppträningspass, promenader och vardagsmotion som gäller. Jag kan inte pusha min kropp hårdare än såhär. Kanske aldrig någonsin. Det gör mig ledsen.

Ja – veckans träning.

Måndag: Plaza
Jag fortsätter att boka in mig på gruppträningspass och är med på Plaza-passen. Det är ett och samma gäng så det blir en kul stund. Denna gång försökte jag ta i mer och se hur mycket jag orkar trycka på.

1 blocket: Knäböj med 50kg. Knäböjshopp utan vikt. Bergsklättraren med rotation.
2 blocket: Utfall bakåt med 2 kettlebell rack-position. Utfall framåt med 1 kettlebell rack-position. Situp med kettlebell.
3 blocket: Sittande axelpress med hantel. Armhävningar. Bicepscurl med hantel.
4 blocket: Marklyft med 50kg. Höftlyft 50kg. Fällkniven med 10kg.

Det var tre varv på varje block. 45 sekunders jobb och 15 minuters vila. Med uppvärmning och nedvarvning. Det var kul.

Onsdag: Utefys cross.
Jag brukar hålla gruppass dessa dagar men sjukskrev mig från det och deltog på detta pass istället. Det är inte lika accepterad och vanligt att man sjukskriver sig för psykisk ohälsa – men denna gång var det anledningen.

Löpning totalt 1 km med tre stopp för olika styrkeövningar.
1 stoppet: Upphopp på sten. Armhävningar och bergsklättraren med fart. Tre varv (kommer inte ihåg hur länge vi körde) men cirkeln var totalt 9 minuter.
2 stoppet: Backintervaller med styrkeövningar. 10 upphopp – backe – 15 dips på parkbänk. Vi höll på totalt 9 minuter.
3 stoppet: två magövningar – tre varv.

Gick väldigt bra. Har arbetat upp en bra kondition nu och kände en säkerhet i att kunna hänga med i tempot.

Söndag: Step
Jag hade ganska mycket träningsvärk efter löppasset så vilade flera dagar. Jag bokade in mig på ett gruppträningspass step. Det är konditionsträning på stepbräda med inslag av dans. Tycker om dans och arbeta till en koreografi. Gillar rutinmässiga saker. Göra saker på rutin om och om igen. Cyklade sedan hem i mörkret cirka 8 kilometer. 1 timme och 45 minuter blev totala träningstiden.

En bra träningsvecka ändå. Få se hur kommande träningsvecka kommer att se ut.  
 

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer