Veckans träning (34): 12-veckorsprogrammet, en utvärdering. 

Foto: Jag på gymmet.
Foto: Jag på gymmet.

Jag har nu avklarat 12 veckorsprogrammet. Jag har följt Försvarsmaktens träningsapplikation ”utmaningen” – där jag under 12 veckor fått utmana kroppen med olika träningspass. Det var en mycket bra och stark start och tyvärr blev inte avslutningen lika stark. Blev sjuk i corona i början av augusti och det har satt sina spår så att jag inte känner mig stark nog att köra något pulshöjande. Tog även min andra vaccinationsspruta och det gav mig influensasymptom så det har också tvingat mig att dra ner på tempot. Psykiskt påfrestande att inte träna på som vanligt. Jag har aldrig mått så bra som jag gjorde nu i somras. Hade fullt med energi, var glad, motiverad och fokuserad. Nu är jag tillbaka till mitt gamla gråa tugg och hösten, mörkret och kylan gör inte mitt humör glatt. 

Resultat:
Antal träningsveckor: 9 av 12
Antal träningspass juni: 18 pass
Antal träningspass juli: 13 pass
Antal träningspass augusti: 7 pass
Totalt: 38 pass tränade.

Utvärdering:
Jag tycker att 12 veckorsprogrammet har varit bra, roligt och utmanande. Passen har varierat i svårighetsgrad. Styrkepassen har varit för lätta medan löpassen har varit alldeles för tuffa. En del veckor har det varit sex inplanerade pass som varit tufft att få till. Jag har fått justerat många gånger för att anpassa träningspassen utefter mina egna förutsättningar. Det jag har uppskattat mest med träningspassen är att de har varit mellan 20–60 minuter långa. Det har inte heller krävts någon utrustning eller speciell plats att utföra träningspassen på. Jag tycker om deras koncept då de har en röst som guidar en genom hela passet. 12-veckorsprogrammet har verkligen varit rätt nivå för mig och rekommenderar det till er som vill ha en fungerande träningsrutin under sommaren. Syftet för mig har varit på underhåll och inte utveckling och därav inte tagit så seriöst med att öka vikter. Dock ska det tilläggas att programmet är TUFFT och är till för dem som har god träningsvana.

Jag lyckades träna alla inplanerade pass, sju veckor i sträck. Det är jag mycket nöjd och stolt över. Jag blev sedan sjuk och var borta två hela veckor och därefter fortsatt på programmet, men då sållat bort löppassen för att endast träna styrkepassen. Kroppen känns inte helt återställd efter sjukdom. Visst, jag klarade inte av att träna 12 veckor av 12 – men nio veckor av 12 är inte FY SKAM. En klapp på axeln till mig. Nu är det bara att ladda om för nästa period som har ett helt annat fokus.  

Nästa träningsperiod.
Nästa träningsperiod kommer börja nu i september och pågår till årsskiftet.
Tanken är att öka i muskelvolym och få mer muskeldefination. Jag kommer att köra mer inne på gymmet med fria vikter. Dra ner på löpningen till en gång i veckan. Kommer även fokusera mer på kosten, att våga äta mer mat och gå längre promenader. Jag ser framemot denna period och det är helt nytt för mig att vara så konkret i min träning.

Veckans träning 
600 repetetioner + knäböjsrölighet (tisdag) 

  • Knäböj 15 st. Jumping jacks 15st. 
  • Dips 15st. Burpees 15st. 
  • Crunch 15st. 

x4
Block 1. 

  • Armhävningar 15st. Plankhopp raka 15st. 
  • Stillastående utfall 15st. Sumohopp 15st. 
  • Situps 15st. 

x4

Spinning & Intense core (onsdag) 

 

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer