30 dagars utmaning:Vara utan det som brukar ge livets njutning.

Källa: Google (länk)

VAD FÖR UTMANING OCH VARFÖR.
Jag kan tänka mig att det är många som kan känna igen sig att vilja minska ner konsumtionen av godis, choklad, chips, bakelser, kakor, snabbmat och så vidare. Att det kan bli lite för mycket av det goda ibland. Jag som många andra har haft flera nyårsaftnar där man har lovat sig själv att sluta med diverse ovanor för att bli en ”bättre människa” – har misslyckats flera gånger och försöker varje år hitta nya strategier för att lyckas med det jag vill förändra. Nejvill inte ge upp utan jag vill känna att jag kan fullfölja ett mål som jag satt upp för mig själv.

Nu kommer jag prova på en 30-dagarsutmaning där jag kommer att vara utan chips, godis, läsk, choklad, bakelser, tårtor, hamburgare, pizza, thai mat, kebab och pommes. Jag har satt upp utmaningen på kylskåpet där jag varje dag kan kryssa i en ruta för lyckad dag. Har en start och slutdatum och har små belöningar längs vägen. Min stora belöning efter avklarat mål är att köpa en massage.

Jag vill göra detta för att jag inte mår bra av att äta sådan här mat i längden. Det är många faktorer som gör att jag känner så – men en stor anledning är för att nästan ”skräpmat” och det som är gott innehåller gluten och mjölkprotein som min kropp inte tål. Jag har läst på mer om hur maten påverkar oss och min matsmältning fungerar inte. Jag vill sluta med all sådan här mat för att känna att jag ger min kropp rätt näring och känna mig frisk och stark. Det här blir väl mitt första steg för att bryta mina ovanor.
 
UTMANINGAR
Det som har varit min största utmaning är den invanda rutinen att ha fredagsmys, lördagsgodis och söndagssuget. Det är en vana som är svår att bryta men det har skett stora framsteg på den fronten. Helger generellt är svåra att hålla bra eftersom dagarna ser lite hur som helst ut. Maten blir lidande och då ökar också suget på något snabbt och gott. Jag brukar hantera svåra situationer (med stress, ångest, tristess, sociala sammanhang) med att äta. Det blir som en trygghetsfaktor och jag får en känsla av kontroll (fast det är en falsk kontroll). Jag behöver hitta strategier för att klara mig på helgerna. Äta en ordentlig frukost, bra lunch och middag. Hålla mig sysselsatt och planera hur dagen ska se ut.

STYRKOR
Jag är bra på att hålla mig till saker som är viktiga för mig. Veckodagar med bra rutiner brukar hålla mig på banan. Jag är bra på att hitta lösningar och strategier för att klara av mina svårigheter. Denna gång har jag även en vän som ska stötta mig genom dessa dagar. Hen ska bara skicka en tumme upp varenda dag för att kolla hur det går och jag svarar med en tumme upp ifall jag klarat dagen.

VILL DU VA MED?
Jag startade 16 augusti och kommer hålla det en månad (förhoppningsvis blir det längre än så)! Vill du vara med? Det är bara att haka på.

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer