Veckans träning (28)

Foto: Maj på spinningcykel

Programmet jag tränar efter sträcker sig till måndag-måndag och det innebär att min sista träningsdag på veckans program är en måndag. Jag brukar oftast bli klar med träningspassen på söndagar och brukar då också sammanfatta min träningsvecka. Denna vecka har varit tuff att få till. Jag har övat in en spinning klass som tagit mycket av min energi. Det har blivit dubbla pass. Värmen har gjort sitt med att suga ur all energi. Planen var att jag skulle springa 1,5 mil i veckan, men väljer att avstå och kommer cykla distansen istället på måndag.

Jag kanske inte är supernöjd med denna veckas träningspass, men alla veckor kan inte heller vara bra veckor! Men vill upprätthålla min träning som just nu går väldigt bra. Alla träningspass börjar med en uppvärmning och avslutar med en nedvärmning som jag inte skriver ner här.

Råg i ryggen (måndag)
Block1.

  • Rygglyft 12 st. Sidplanka med rotation 12st.
  • Jorden runt 12st. Diagonallyft 12st. x2


Block 2.

  • Rygglyft med crawl 12st. Hälldopp med diagonal sträckning 12st.
  • Fallskärmshopp 12st. Växelplankan 12st. x2


Ett pass som fokuserade på ryggen och det kändes. Roliga och varierande övningar. Hade viktplattor för övningen ”jorden runt”.

Starka spiror + Rörlighet (onsdag)

  • Knäböj med benlyft i sidled 12s. Stillastående utfall 12st/ben.
  • Statisk knäböj med tåhävning 12st. Enbensknäböj 12st.
  • Sumohopp 12st. x3


Ett pass som fokuserade på ben. Gjorde detta pass direkt efter att jag hade kört ett spinningspass. Så var rätt trött i benen.  Det blev ett jobbigt pass med tanke på att jag redan hade tränat 45 minuter, men annars så skulle jag behöva lägga på mer vikter för att det ska ta ordenligt. 

Herr burpees + lugn och ro (torsdag)

  • Knäböjshopp 10st.
  • Sumo till grodhopp 10st.
  • Burpees 10st
    x3

Detta pass klev jag upp och körde tidigt på morgonen. Det var fuktigt och varmt. Jag har haft ont i mina armar ett tag så fick belasta burpees på ett annat sätt för att inte lägga för stor vikt på armarna. Men det blev jobbigt ändå. För varje omgång skulle man öka antalet reps på övningarna, 10, 15, 20. Därefter körde jag ett rörlighetspass inomhus efter att nästan blivit ihjälbiten av alla mygg.

Kilometerstempo (lördag)
Tyvärr fick jag inte med mig mitt sällskap på detta pass. Hade behövt det för att kunna hålla ett bra och jämnt tempo genom alla intervaller, samt att det är trevligare att springa tillsammans med någon.

  • 1km snabbt, 2 min gång x5.


Passet var uppbyggt så att man skulle försöka hålla ett visst tempo på kilometern och försöka hålla det tempot genom alla kilometerna. Jag försökte hålla så hög fart som möjligt på kilometern och höll det alla kilometerna igenom. Det var tungt men ändå kontrollerbart. Jag tillät mig aldrig säcka ihop totalt som jag gjorde i början, utan försökte ha bra löpsteg genom hela intervallen och hålla tempot uppe.
 
Sista passet kommer jag att köra på måndag, men istället för att springa 15km kommer jag att cykla 15km. Det var veckans träning. Förhoppningsvis blir nästa vecka roligare att genomföra.

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer