Veckans träning (25)

Foto: Maj

Jag har lyckats träna ännu en full vecka med Försvarsmaktens träningsprogram ”utmaningen” och jag hoppas verkligen att det fortsätter lika bra som det har gjort. I onsdags spelade jag fotboll och gjorde illa stortån så pass att jag blev halt resten av dagen. Blev orolig över att jag inte skulle kunna springa på ett tag. Gav lite ångest eftersom jag precis har lyckats komma in i en bra träningsrutin. Lyckligtvis gick det över redan dagen efter och jag kunde springa 5km utan problem. Nu är sista passet avklarat och jag tänkte gå igenom veckan med er.

Knäna böj och rörlighetspasset (måndag)
Detta pass var mycket tyngre än vad jag hade väntat mig. Jag försökte verkligen göra alla övningar ordentligt och lägga mycket kraft bakom varje knäböj. Jag använde mig av en 20kg stång där det passade sig att använda den. Jag hade träningsvärk i fyra dagar efter detta pass. Alla pass börjar med en uppvärmning och avslutar med en nedvarvning.

Träning

  • Knäböj 20st
  • Hugga ved 20st
  • Sumoknäböj 20st
  • Sumo till grodhopp 20st
  • Vila 30 sekunder.

x3  

  • Sittande stolen 20st
  • Knäböjshopp 20st
  • Surfarknäböj 20st
  • Krabban 20st
  • Vila 30 sekunder

x3

Jag orkade faktiskt inte det andra blocket, utan körde bara ett varv och sen avslutade passet med rörlighetspasset som töjer ut hela kroppen.

5km och magexpress (torsdag)
Kände mig väldigt fräsch i benen trots en envis träningsvärk och en liten skada efter fotbollsspel. Jag fick ta det lugnt i backarna och springa med hela foten istället för att komma upp på tå i löpsteget. Jag hade ett bra tempo och kände mig stark. De första två km är alltid tröga och de är uppvärmning, sedan lossnar det och jag vågar öka efter varje km som kommer. Tiden blev 33 minuter. Jag är nöjd. När jag hade sprungit 5km så avslutade jag med ett magpass (magexpress)

Träning:
Crunch 12st
Sågen 12st
Omvänd crunch 12st
Bergsklättraren 12st
Vindrutetorkaren 12st
x2

Ett kort och lagom magpass. Jag tycker verkligen att omvänd crunch är tung. Bra övningar för magen och jag kände mig nöjd efteråt.

Löpmix 200/300 (söndag)
Jag har sällskap till ett av mina löppass och det känns mycket bra. Det gör mycket att ha någon att springa med. Speciellt när man kan springa på samma nivå. Man lär sig mycket och passen blir bättre fartmässigt. Förhoppningsvis så kan vi upprätthålla denna träningsrutin.

Träning

  • Låg intensiv löpning 1km
  • Medelintensiv löpning 1km
  • Vila 30 sek.
     
  • Hög intensiv löpning 200m
  • Vila 30 sek.
  • Högintensiv löpning 300m
  • Vila 30 sek.

x4

Det är alltid skönt att få köra högintensiva intervaller. Det känns hanterbart och jag vet hur jag kan disponera mina krafter och är inte rädd för att springa snabbt. Vi orkade alla intervaller förutom de två sista intervallerna. Vi hade mycket längre vila mellan intervallerna, vi skulle aldrig orka hålla intensiteten uppe om vi bara tog 30 sekunders vila mellan. Vi får vara nöjda, vi gjorde det bra. Vi avslutade passet med 1km löpning och stretch.

Avslutningsvis
Jag är mycket nöjd över min träningsvecka och är så glad att min kropp håller och att motivationen är uppe. Sommar och träning är en bra kombination. Nu väntar en ny träningsvecka!

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer