Veckans träning (24)

Jag har börjat träna igen efter ett par månaders uppehåll. Jag brukar kunna upprätthålla träningen under långa perioder, men sedan så händer det något som gör att mina träningsrutiner rubbas helt och hållet. Det kan vara att arbetet tar för mycket tid, en pandemi eller en sommarsemester. Jag har ett stort behov av rutiner och att min vardag för det mesta ser lika ut. Dock är inte samhället eller människor byggda för sådana som mig så jag har lärt mig att anpassa mig till en viss gräns. Jag har hittat mina hinder och försökt lösa dem. Har lagt upp en årsplan för min träning och även anpassat den för sommarsemestern.

Tack vare mitt nya arbete får jag tillgång till ett källargym, där det inte är så många som tränar. Jag har bra förutsättningar att min träning ska gå bra i sommar. Ni får hjälpa mig att upprätthålla träningen genom att påminna mig om att det är ett måste ifall jag ska må fysiskt och psykiskt bra! Tränar jag = Maj mår bra. Tränar jag inte = Maj mår dåligt.

Jag följer ett program som är från Försvarsmakten som är på 12 veckor. Det är mycket fokus på löpning och styrka med den egna kroppen. Korta pass som är lätta att genomföra och kräver inga redskap. Precis det jag behöver just nu.

Rörlighetspasset (måndag)
Jag körde detta pass för att börja lugnt. Inga konstigheter.

Gluteus och knäböjsrörlighet (tisdag)
Tänkte det var en bra kombination att köra ett ”rump-pass” och knäböjsrörlighet. Träningen börjar alltid med en kort uppvärmning och därefter kommer det en styrkecirkel som sedan avslutas med en nedvarvning. Passet var ansträngande men inte så farligt tungt.

  • Utfall bak med rotation 12st
  • Buddhaknäböj 12st
  • Höftlyft 12st
  • Knäböjshopp 12s
    x2
  • Utfallspulsar 12st
  • Åsnespark 12st
  • Sidoplanka med armbåge och fötter. 12st
  • Utfallshopp 12st
    x2

Lilla Backpasset och magrutan (torsdag)
Förvånande nog så gick passet mycket bra. Jag orkade trycka på bra under intervallerna och jag pallade springa både 2 och 1 kilometer utan att stanna mellan intervallerna. Uppvärmningen var 2km lätt löpning. Efter intervallerna sprang jag hem och körde ett magpass. Mycket tyngre än vad jag förväntat mig, men det kanske var det för att jag hade sprungit intervaller innan. Kul var det.

Backintervaller:

  • 100m backe, 100m gång x4
  • 1 km löpning
  • 100m backe, 100m gångx4
  • Utmaning: maxtest armhävningar 30stycken.


Magrutan:

  • Omvänd crunch 16st
  • Häldropp 90grader 16st
  • Cykelcrunch 16st
  • Bergsklättraren 16st
    x4


Den springande armhävningen
Till detta pass fick jag med mig ett fint sällskap. Utan mitt sällskap skulle inte passet blivit så bra som det blev. En form av intervaller på 1km med armhävningar som aktiv vila som totalt blev 5km. Är stolt över detta pass! Jag orkade hela passet utan att stanna (endast vid de planerade stoppen) och kunde även öka tempo vid varje kilometer.

Det var veckans träning!
 

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer