Träna magen, är det nödvädnigt?

Foto: Maj. När jag håller ett corepass

Det finns inte så mycket rätt eller fel när det kommer till att träna kroppen. Det som avgör vilken övning du ska utföra är vad du vill uppnå med din träning. Jag brukar känna mig trygg i den tanken när jag tränar med andra runtomkring mig. Folk kommer ha olika förutfattade meningar om dig beroende på vad för kroppssammansättning du har. Både när det kommer till val av vikt och övning. Det gäller alla kroppstyper och även min egen. Ibland känns det som att jag bör prestera bättre med tanke på min kroppsammansättning. Jag ser stark ut. En del dagar sviktar modet och andra dagar är inte kroppen redo för tyngre vikter. När det blir så tar jag fram coachen inom mig och tänker ”ingen annan här vet vad mitt syfte är med min träning. Ingen vet min bakgrund. Ingen vet någonting om de inte kommer fram och frågar vad mitt syfte är” och sen så släpper jag den pressen. Jag vill att du också ska tänka detta när du tränar med andra runtomkring dig.

Vad är då syftet med att lägga in specifika pass med magträning? Jag skulle säga att det inte är nödvändigt att träna magen specifikt om man vanligtvis kör tung styrketräning. Magen är involverad i alla stående övningar med fria vikter. Oftast tränas magen för att skapa stabilitet och explosiv kraft i andra rörelser som att springa snabbt, lyfta explosivt samt göra något statiskt. En stark core innebär avlastning för din rygg. Jag tänker att den största anledningen till att personer tränar magen är för att stärka den precis som med den övriga kroppen (och få magrutor). Det man ska komma ihåg är att magmusklerna fungerar precis som de övriga musklerna i kroppen. Hela magpartiet, rectus abdominis, externus och internus abdominis (raka och sneda magmusklerna) behöver bara tränas ett pass i veckan. Att lägga in coreträning efter vartenda träningspass inte nödvändigt.

Det krävs mycket variation för att magen ska kunna utvecklas eftersom den lätt vänjer sig med den belastning du gör med kroppen. Jag skulle rekommendera dig att göra få magövningar men med så tung vikt som möjligt. Detta för att öka muskelvolymen. För att stärka din core där du kan utnyttja magens fulla potential kräver annan typ av coreträning. Den kommer jag att skriva om i ett annat inlägg – det är även den typen som är mest nödvändig.

Du får gärna kommentera, gilla och dela mitt inlägg. Dela gärna med dig vad för typ av magträning du utövar. Låt mig också få veta ifall du vill att jag ska komma med förslag om övningar på effektiva magövningar!

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer