22 hälsofrämjande aktiviteter

Källa: Flickr

Jag tror inte att det har undgått någon att hälsa är mitt största intresse i livet. Varenda ny bok som kommer ut inom ämnet lyssnar jag på. När jag utbildade mig till personlig tränare så sade min lärare >det är viktigt att ni håller er uppdaterade – ha för vana att alltid ha en bok på nattduksbordet om ämnet< och jag känner verkligen att jag har anammat det. Den största anledningen till att jag lever för träning och hälsa är för att jag får en sådan stor effekt av det. Jag märker av sådana drastiska skillnader från att träna regelbundet till att inte träna alls. Alla de hälsofördelar man får utav att leva hälsosamt får jag och det motiverar mig till att fortsätta att optimera min hälsa. Det är en inre motivation – den bästa motivationen.

Allt handlar om att aktivera sina må-bra hormoner i kroppen och det kan man få på många olika sätt. Till exempel av att röka, dricka alkohol, spela spel, krama husdjur, köpa nya saker, äta god mat, upptäcka nya platser, lära sig nya saker och så vidare. Jag föredrar metoder som stöttar kroppens fysiska välmående i längden. Att skapa sig ett liv där alla hälsobitar är på plats kräver tid, engagemang, kunskap, prioritet och kärlek till sig själv.

Grundläggande hälsofrämjande aktiviteter.

  • God natt sömn (8–10 timmar) varenda natt.
  • Bra och välbalanserad kost (90% av tiden)
  • Ett aktivt vardagsliv (7000 – 10 000 steg om dagen)
  • Fysisk aktivitet (3–4 pass i veckan där både styrka och löpning alterneras)
Det är detta du ska börja med om du har svårt att veta hur du ska förändra ditt liv. Hitta rutiner för att dessa fyra hälsofrämjande aktiviteter ska fungera i ditt liv. Prioritera du detta så kommer det räcka mycket långt för ett bra hälsosamt liv. Det här är minimum nivån. Det kan vara nog så utmanande att få till, men det kommer gynna dig i alla avseenden i livet.


Andra viktiga hälsofrämjande aktiviteter

  • Minimera den negativa stressen i ditt liv.
  • Prioritera att bygga bra relationer till dina vänner och familj.
  • Hitta en fungerande arbetssituation som du känner dig nöjd med.
  • Gör plats för återhämtning och vila, prioritera den högt.
För att optimera sin hälsa ett steg längre så försök att hitta rutiner för dessa ytterligare fyra hälsofrämjande aktiviteter. Det här förfinar hormonbalansen och ditt psykiska mående.

 
Slutgiltiga viktiga hälsofrämjande aktiviteter

  • Hitta dig en hobby som du verkligen tycker om att utöva.
  • Ha sexuellt umgänge med person(er) du känner trygghet med.
  • Gör saker som får dig att skratta mycket.
  • Engagera dig ideellt med saker som du tycker är viktigt.
  • Läs och lär dig nya saker.
  • Dansa hela livet ut med glädje.
  • Lyssna på musik.
  • Hjälp andra människor och var snäll.
  • Var snäll emot dig själv.
  • Håll fast vid dina värderingar, principer men var öppen för att förändra och tänka om.
  • Våga drömma, sätta upp mål och nå dem.
  • Skala ner och gör bara det som verkligen betyder något i det långa loppet.
  • Unna dig massage regelbundet, prata med någon om behovet finns.
  • Våga ta hjälp.

Jag tycker om att göra saker tydligt. Jag tror på fasta rutiner. Minimera, skala av och gör det som verkligen betyder något i längden. Hoppas att det här inlägget har gett dig inspiration till att själv försöka optimera din egen hälsa. Gör det du kan och känner för i en icke-kronologisk ordning.

Kom gärna med fler förslag till hälsofrämjande aktiviteter. Vad vill du göra för att optimera din hälsa? 

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer