Foto: En suddig bild på mig.

Jag har genetiken på min sida när det kommer till att bygga muskler och vara stark och det är något som jag vill kunna ta vara på. Men min träning har alltid varit en ”jojo-träning-relation” det slutar alltid med att den kraschar. Jag tappar motivationen eller så blir kroppen sjuk. Har försökt komma underfund med vad det beror på – för min kropp mår inte bra av långa perioder utan träning. Men jag har också svårt för att bli starkare, snabbare, uthålligare. Min kropp orkar inte prestera.  Jag vill att träning ska kännas kul, motiverande och ge resultat. Men träning som ger resultat är inte det min kropp eller mentalitet orkar med.

Jag har insett att jag INTE ORKAR 3 tunga styrkepass plus ett högintensivt pass i veckan. Jag vet att jag klarar av mycket om jag bara får ta det i min egen takt. Om saker och ting får gå i den ordning som min hjärna har bestämt sig för. Men att konstant leva i ett tempo som inte är min egen rytm förstör mig. Jag lever med en konstant stress och det tar ner allt arbete jag gör med min hälsa. Allt spelar roll – vartenda val man gör för sin egen hälsa – spelar roll – men jag kommer aldrig ta mig hela vägen om den här stressen fortfarande finns kvar och äter upp mig.

Just nu är det bara lätta styrketräningspass med egen kroppsvikt. Det är gruppträningspass, promenader och vardagsmotion som gäller. Jag kan inte pusha min kropp hårdare än såhär. Kanske aldrig någonsin. Det gör mig ledsen.

Ja – veckans träning.

Måndag: Plaza
Jag fortsätter att boka in mig på gruppträningspass och är med på Plaza-passen. Det är ett och samma gäng så det blir en kul stund. Denna gång försökte jag ta i mer och se hur mycket jag orkar trycka på.

1 blocket: Knäböj med 50kg. Knäböjshopp utan vikt. Bergsklättraren med rotation.
2 blocket: Utfall bakåt med 2 kettlebell rack-position. Utfall framåt med 1 kettlebell rack-position. Situp med kettlebell.
3 blocket: Sittande axelpress med hantel. Armhävningar. Bicepscurl med hantel.
4 blocket: Marklyft med 50kg. Höftlyft 50kg. Fällkniven med 10kg.

Det var tre varv på varje block. 45 sekunders jobb och 15 minuters vila. Med uppvärmning och nedvarvning. Det var kul.

Onsdag: Utefys cross.
Jag brukar hålla gruppass dessa dagar men sjukskrev mig från det och deltog på detta pass istället. Det är inte lika accepterad och vanligt att man sjukskriver sig för psykisk ohälsa – men denna gång var det anledningen.

Löpning totalt 1 km med tre stopp för olika styrkeövningar.
1 stoppet: Upphopp på sten. Armhävningar och bergsklättraren med fart. Tre varv (kommer inte ihåg hur länge vi körde) men cirkeln var totalt 9 minuter.
2 stoppet: Backintervaller med styrkeövningar. 10 upphopp – backe – 15 dips på parkbänk. Vi höll på totalt 9 minuter.
3 stoppet: två magövningar – tre varv.

Gick väldigt bra. Har arbetat upp en bra kondition nu och kände en säkerhet i att kunna hänga med i tempot.

Söndag: Step
Jag hade ganska mycket träningsvärk efter löppasset så vilade flera dagar. Jag bokade in mig på ett gruppträningspass step. Det är konditionsträning på stepbräda med inslag av dans. Tycker om dans och arbeta till en koreografi. Gillar rutinmässiga saker. Göra saker på rutin om och om igen. Cyklade sedan hem i mörkret cirka 8 kilometer. 1 timme och 45 minuter blev totala träningstiden.

En bra träningsvecka ändå. Få se hur kommande träningsvecka kommer att se ut.  
 

Läs hela inlägget »

Denna vecka har jag bara tränat gruppass och det har varit precis lagom. Är en sådan där typ som aldrig är tillfredsställd och vill direkt ändra så det känns bra. Ibland behöver man låta sig vara kvar en stund för att kunna ge det som är obekvämt en chans. Är glad att jag har fått till mina tre pass. Målet är fortfarande fyra pass i veckan.

Måndag
Armhävningar med benlyft 12st (här skulle man kunna lägga till ett gummiband på benen så att man får bättre kontakt med sätet och gör övningen tyngre)
Rygglyft med crawl 12st (här kan en utmaning vara att försöka vara helt avslappnad i sätet för att endast jobba med ryggen)
Jumping Jacks 12st
Sidoplankan med rotation 12st
x3

Bred armhävning 12st (här kan man lägga på en viktplatta för att göra övningen tyngre)
Båten 12st (Här kan man använda en vikt för att göra övningen tyngre)
Krabban 24st (Här skulle man kunna lägga till ett gummiband runt knäna för att få extra kontakt med rumpan)
Fallskärmshopparen 12st
x3

Ett snabbt och enkelt pass. Är nöjd. Både upp och nedvärmning såklart.

Onsdag
Spinning och core som i vanlig ordning. Däremot tog jag inte i lika mycket som jag brukar göra. Fokuserade mer på att vara instruktör denna gång.

Fredag
Två gruppträningsprogram efter varandra, så det blev totalt 2 timmars träning. Det kändes välbehövligt och jag försökte ta i så mycket jag kunde på båda passen. 
Skivstång: Det är ett helkroppspass med skivstång och vikter. Först arbetar vi med de stora muskelgrupperna för att sedan gå på de mindre. Ben, bröst, rygg, axlar, armar och mage.
Spinning: Passet kallades för sprint. Det var tempoväxlingar genom hela passet. Efter att ha kört spinning ett tag så kände jag mig inte så osäker på detta pass, så körde på vad jag kunde med takt till musiken. Har verkligen jobbat upp en cykelkondition nu!

En helt okej träningsvecka. Få se hur kommande träningsvecka kommer att se ut.

Läs hela inlägget »
Foto: En vardagsbild

Testade att köra ett gruppass i måndags som kallas för ”Plaza” och det är ett utrymme på gymmet där en instruktör leder ett ”crossfitpass” eller mer ett cirkelpass. Det är ett väldigt populärt gruppass då det alltid blir fullbokat och man behöver hänga på bokningsappen precis när biljetterna släpps, för att få en chans att vara med.

Jag är så himla ovan att träna denna sort träning och tycker det är obekvämt, men det är väldigt nyttigt för mig och det ger mig en annan typ av kroppskontroll och kontakt med muskler och prestation. Brukar ha svårt för att verkligen ta i allt på sådana här träningspass. Men, jag genomförde passet och nu vet jag hur det kan se ut. Kommer försöka gå på dessa pass så ofta som möjligt nu under hösten.

Zoon1: Bulgarisk utfall, axelsving, hiptrusters
Zoon2: Ryck med kettlebell, magrotation, halo
Zoon3: Marklyft, Burpees med hopp, plankan
Zoon4: Utfall med rotation, nedkast med medicinboll och situp med rotation

Vi jobbade 15 sekunder vila 15 sekunder. Passet var totalt 60 minuter. Fick träningsvärk dagen efter och var genomsvettig efter passet. Det är nyttigt för mig att gå utanför min comfortzoon.

I onsdags blev det bara spinning då ingen hade bokat sig på corepasset. Så kan det vara ibland. Fick lite extra god tid på mig att duscha istället då. Det har inte blivit någon mer träning än det. Orkar knappt med att träna på helgerna då det är så mycket annat som händer då. Men ska försöka få till ett boxpass med min partner. Går fort att ta fram och det är nog bra att jag får utlopp för det som känns inom mig.

Läs hela inlägget »
Foto: Maj

För att jag ens överhuvudtaget ska ta mig till gymmet så behöver jag något som ”tvingar dit mig” så då brukar gruppass vara en räddning. I måndags lyckades jag ta mig till gymmet. Jag värmde upp på cykel och gjorde min vanliga uppvärmning med skivstång. Den får mig att bli varm, svettig och tagga till. Lastade på 90 kg i marklyft och det var rätt tungt. Mestadels sitter min svaghet i mina händer och vid tyngre vikter så orkar jag inte greppa stången ordentligt, det var nog 90 kg kändes tyngre än vanlig. 3x3 blev det. Därefter gick jag till en lårcurl maskin och körde höftlyft istället. Bra alternativ på övning, speciellt jag som har svårt att fördela vikten jämnt över höften. Men sen var orken helt slut. Gick bara hem.

Kör spinning och core på onsdagar. Just nu känns det bra att få till ett konditionspass i veckan. Men efter nyår skulle jag vilja ha onsdagar till mig själv och inte vara bunden till att hålla ett pass.

Varannan torsdag kör jag tyngdlyftning. Jag leker bara på gymmet och ställer inga krav på mig själv. Tror det är mycket runtomkring mig just nu. Körde vändningar + stöt på 50kg. Kul var det!

Förtillfället har jag fått till tre träningspass i veckan sedan i somras. Det är väl helt okej men önskar mig ett pass till och då ett löppass. Men det är svårt att få till med orken. Det händer för mycket på helgerna för att jag ska orka med att springa också. Om jag fick onsdagarna för mig själv så skulle jag kunna lägga in ett löppass istället och se den fjärde träningsdagen som en bonus.

Det var veckans träning. Denna vecka blir det gruppass hela veckan ut.

Läs hela inlägget »

Vecka 37:
Måndag: Chins, latsdrag, stående latsdrag, stående rodd, sittande rodd, sågen, marklyft, biceps curl.   
Tisdag: Yoga 25 minuter.
Onsdag: Spinning & Core.
Torsdag: Tyngdlyftning

Vecka 38:
Måndag: Ingenting på grund av rubbad rutin.
Tisdag: Yoga 35 minuter.
Onsdag: Spinning & Core.
Fredag: Skivstång (gruppass)  

En kort sammanfattning av min träning de senaste två veckorna. Jag tampas hela tiden med min motivation och bristande rutiner. Jag behöver känna glädjen i att träna och bara göra det som är kul. Alla tråkövningar vill jag skita. Ska lägga om programmet så det känns lustfyllt. Vill få till ett löppass också innan det blir för kallt att springa ute, men det är svårt då mitt eget gruppass tar upp en av mina träningsdagar. Jag prioriterar min egen träning före någon annans. Kanske är det dags att säga hejdå till gruppträningen. Tycker inte om att vara styrd, men samtidigt behöver jag regelbundenhet. Jaja… träningen blir gjord i alla fall.

Jag klarade min 30 dagarsutmaning där jag inte skulle äta varken chips, godis, läsk, choklad, glass, pommes, hamburgare, pizza = ja inget uppenbart onyttigt snacks. Och för första gången i mitt liv så har jag lyckat! Nu ska jag bara köra detta en månad till och lägga till att inte äta bröd och mejeriprodukter (tål det inte) men jag fuskar ofta, för det är för gott, men får lida för det senare. Det har tvingat mig att se mig om andra matalternativ och jag äter bättre nu än någonsin!

Så var det med det.

Läs hela inlägget »