Foto: Jag i skogen

Nu är semestern över och det är dags att återgå till arbetet. Det har varit en bra semester trots att den har varit intensiv. Jag har lyckats hålla energin uppe. Träningen har varit lidande hela sommaren och det ska bli skönt att få komma tillbaka i mina träningsrutiner igen. Har alltid en förhoppning om att inte falla ur träningsrutierna så fort förutästtningarna förändras, för det är katastrof för mitt mående. Men resten av samhället vill gärna ha semester och då ska INGA RUTINER följas. Detta är en stor stressfaktor för mig. Jag har överlevt denna sommar också. 

Idag blev det gymmet. Ett lättare pass och styrkan är fortfarande där. 

Höftlyft med stång 5x3 - 50, 70, 90kg (ökning 20kg) 
Enarmsrodd 5x3 - 20kg hantel. 
Enbensmarklyft 5x3 - 24kg hantel (ökning 4kg) 
Smala hantelpress 10x3 - 20, 18, 16kg hantel 
Hantelrodd med stöd 5x3 - 40, 45kg (ökning 5kg) 

Kommande vecka kommer jag att börja lugnt med endast gruppass som träningspass. För att sedan nästkommande vecka köra mitt egna upplägg. Håll tummarna att min träningshöst blir bra. Jag har inte så mycket mer att skriva. Det ska bli kul att få börja uppdatera om min träning igen. 

Hur har din träningsommar varit? 

Läs hela inlägget »
Foto: google

Den bästa årstiden för mig är våren. Dygnsrytmen är perfekt, värmen är precis lagom, inga insekter har vaknat ännu, inga stora blaffiga buskar eller växter klänger på en. Det är samma rutin i vardagen som på arbetet. Man kan träna utomhus och folk är allmänt mer glada och ser framemot sommaren. Jag mådde fruktansvärt bra för en månad sedan. Både kosten och träningen gick bra, hade bra med energi. Lite för mycket energi så att den kändes ostadig. Det var som att jag balanserade på en tråd, att när som helst skulle jag ramla, och nu är det sommar. Jag har stolt berättat att våren är min favoritårstid, men att sommaren också är den värsta. 

Nu är det sommar. Alla insekter har vaknat. Alla buskar och växter breder ut sig och klänger. Det är ljust nästan dygnet runt så sömnen blir lidande. Det är en förändring i människors energi och beteenden. Det finns en förändring i samhället där öppettider och utbud förändras. Jag har svårt att hänga med i tempot. Det fina med sommaren är att när man kommer hem från arbetet är det fortfarande ljust och man har energi till att umgås med familjen. Men rastlösheten och ångesten över alla brustna rutiner och hitta nya är energikrävande. 

Jag har försökt att träna en till två gånger i veckan de senaste veckorna. Det finns inte så mycket att uppdatera om träningen då. Jag har kört ett styrkepass, löppass och boxpass den senaste veckan. Förhoppningen är att komma tillfreds med sommaren och återkomma till bra rutiner.

Läs hela inlägget »
Foto: Tränat i en lada.

Jag var sjuk en vecka och sedan var det förberedelser inför student, därefter förändring i arbetsschema så det har inte blivit någon träning. Det känns i hela mig och det här med att falla ur rutiner är förödande. Jag ska försöka komma igång med träningen utan att det tar flera månader att hitta tillbaka i rutinen. När jag tränar så känns det som att jag kommer framåt och när träningen uteblir så känns det som att mitt liv står still. . Nu på måndag ska träningen köras på igen och förhoppningsvis hänger kosten på ett bra sätt också. Jag har inte så mycket mer att säga än att jag ska försöka komma på banan igen.

Läs hela inlägget »
Etiketter: veckans träning22
Foto: Studentmottagning
Foto: Cirkus Olympia

Nu finns det tid att landa efter en fullspäckad helg. Det är en ny vecka och äntligen är kroppen frisk efter en lättare förkylning i två veckor. Känns tråkigt att varit borta från träningen så ”pass länge” – hade ett bra flow. Både med maten och träningen. Det bara fallerar och det känns som att jag alltid startar om från noll. I söndags så avverkade vi ett tyngdlyftningspass, gick sådär. Hoppas på att komma tillbaka till bra rutiner igen.

Det har hänt mycket den här helgen. Cirkus, studentmottagning, möhippa och begravning för min hund. Mycket intryck och det tar ett tag för mig att smälta allting. Jag känner dock en stor tacksamhet för allting. Det var en fin studentmottagning som nu snart blir förevigad med en liten studentfilm (håller på att klippa den nu). Fick äran att få vara med och planera en möhippa till min vän som snart ska gifta sig. Det var jättekul och vännen blev glatt överraskad. Efter allt firande tog vi tiden till oss att göra en fin begravning för min hund Tova. Nu har hon en fin plats i trädgården där jag alltid kan minnas henne.

Innan helgen så hann vi även med cirkus. Var coolt att se alla cirkusartister. Jag tyckte om att deras akter var långa. Roligast var nog att få se katterna göra trix.

En kort update om livet. Nu hoppas jag på att min träning kan få fortsätta ostört.

Läs hela inlägget »
Etiketter: vardagstrams
Foto: Maj kommer på att man inte kan klättra utan utrustning.

Jag har haft en fullspäckad långledighet och nu kommer energibakfyllan. Lätt frustration, ångest och stress. Nu gäller det bara att få återhämta sig så man orkar med veckan som kommer. Jag återhämtar mig genom att få sitta framför datorn och skriva av mig. Städa mitt hem, planera min vardag och vara ensam. Snabbt som möjligt återgå till vanliga rutiner. Jag ska försöka ta grönt kort för klättring, så att jag kan toppsäkra och klättra på de höga väggarna. Då orkade jag inte med att också försöka få till ett tyngdlyftarpass i söndags kväll. Denna vecka blev det bara tre pass avklarade av fyra. Det får vara ok.

Måndag:
Sumomark. 8x3 80kg (5kg ökning)
Push press. 8x3 50kg (5kg ökning)
Hantelrodd bänk. 16kg (2kg ökning)
Pullover. 18kg (2kg ökning)

Jag känner mig stark och det är roligt att kunna öka i varenda ökning. Det går sakta men säkert framåt. 80kg i sumomark kändes mycket enklare när jag tog på mig mina remmar. Har haft som princip att endast använda remmar när jag är över 100kg, men tänker att det inte spelar någon roll. Jag ska ändå inte tävla i styrkelyft och vill mest bara kunna få kontakt med rätt muskler och köra på utan att oroa mig för greppstyrkan. Man får göra lite som man vill, faktiskt.

Onsdag:
3 tredje veckan på Försvarsmaktens träningsapp. Jag var nere på löparbanorna för att springa mina intervaller. Min kondition är verkligen inte på topp. Så intervallerna blev inte snabba. Skäms lite, men fortsätter jag köra på så kommer jag att bli bättre. Kunde inte köra snabbare än vad jag gjorde där och då.

Uppvärmning:
1 km lågintensiv löpning.
1 km medelintensiv löpning.
+ löpskolning. Stegringar.

Intervaller:
200 m högintensiva intervaller vila 1 min
300 m högintensiva intervaller vila 1 min
x4

Nedvarvning:
1 km lågintensiv löpning.
Jag åkte sedan till gymmet för att avsluta träningsprogrammet med magträning.

Magexpress.
Crunch 12 rep/ Sågen 12 rep.
Omvänd crunch 12 rep/ Bergsklättraren 12 rep.
Cykelcrunch 12 rep/ Vindrutetorkaren 12 rep.
x2

Fredag:
Startade vid gymmet och sprang sedan en runda på 5 km. Sprang till centrum och sedan tillbaka. Jag hade bra tempo de två sista kilometrarna. Innan var det ganska segt. GPS strulade så vet inte riktigt om sträckan blev exat 5 km och om tiden stämmer. Men enligt appen så blev tiden 31 minuter. Det var rätt skönt att springa på. Jag hann även springa hela loppet utan att det började regna.

När jag kom tillbaka på gymmet försökte jag köra ett knäböjspass. Jag gjorde ett varv på varje cirkel och därefter lade jag ner försöket. Körde rörlighet efteråt.

Det var veckans träning. Jag har varit fysiskt aktiv genom att rensa och fixa i trädgården, samt klättra upp och ner på en vägg för att lära mig hur man säkrar, och faller från en klättervägg. Det blir bara två – tre pass denna vecka som kommer, då vi kommer ha examination i klätterkursen i helgen.

Hur har din långledighet varit (om du har haft det)?

Läs hela inlägget »
Bilder används under Creative Commons från A Guy Taking Pictures